Rozdiely medzi jazykovým koučingom a výučbou
Aké sú rozdiely medzi výučbou cudzieho jazyka a jazykovým koučingom a čo majú, naopak, spoločné?
Pomáhajú študentom cudzích jazykov
-
Na lekciách cudzieho sa vyučuje konkrétny cudzí jazyk
-
Jazykový koučing pomáha s tým, ako sa učiť akýkoľvek cudzí jazyk
V tradičnom jazykovom kurze je nevyhnutné, aby lektor dokonale ovládal jazyk, ktorý vyučuje. V prípade jazykového koučingu to však vôbec nie je podstatné, a dokonca je možné s koučom pracovať aj na jazyku, o ktorom v živote ani nepočul. Je to preto, lebo koučing nie je výučba, neučí konkrétne jazykové zručnosti, ale spôsoby, ako ich nadobudnúť. Jazykový kouč teda nemusí byť expertom na cieľový jazyk, avšak v mnohých prípadoch predsa má dlhoročné skúsenosti ako lektor daného jazyka, a vtedy môže efektívne kombinovať prvky koučingu a výučby či mentoringu podľa individuálnych potrieb klienta.
Ciele
-
Pri výučbe ich stanovuje lektor
-
V jazykovom koučingu si ich určuje študent
V prostredí tradičného vzdelávania je učiteľ ten, kto nastavuje ciele vzdelávania a poskytuje odpovede na otázky študenta. V jazykovom koučingu je to presne naopak. Je to práve študent, kto odpovedá na špecificky formulované otázky kouča, ktoré ho privádzajú k stanoveniu svojich cieľov a nachádzaniu vlastných riešení.
Riadenie výučby
-
Lektor = šofér
-
Kouč = spolujazdec
Lektor je ten, na ktorom leží celé bremeno výučby – tvorba obsahu, motivácia študentov, príprava výučbových materiálov, zadávanie domácej práce, hodnotenie progresu. Je tu na to, aby hovoril študentom, čo majú robiť a ako to majú robiť, aby sa niečo naučili. Jazykový kouč podporuje autonómiu študenta a jeho preberanie zodpovednosti za hľadanie vlastnej motivácie, výberu foriem a metód štúdia a hodnotenie svojho pokroku. Je tu na to, aby sprevádzal študenta v jeho vlastnom objavovaní toho, čo sa chce učiť a ako sa chce učiť. Je spolujazdcom v aute, ktoré šoféruje študent.
Dôraz na učenie
-
Pri výučbe cudzieho jazyka prebieha učenie priamo na hodine
-
Jazykový koučing sa sústreďuje na to, ako sa učiť mimo vyučovania
V tradičnej triede je najdôležitejší proces učenia sa priamo na hodine a interakcia s učiteľom a spolužiakmi. V jazykovom koučingu sa kladie dôraz na to, ako zakomponovať kontakt s jazykom do každodenného života. Gro učenia sa nedeje priamo na stretnutiach s koučom, ale mimo nich.
Zodpovednosť je na študentovi
-
Lektor nedokáže sám študentovi jazyk “naliať do hlavy”
-
Kouč nedokáže sám zázračne vyriešiť problémy študenta
Ani učiteľ, ani kouč nevie pracovať bez toho, aby študent vyvíjal snahu učiť sa. Jazyk vám sám do hlavy nenaskáče, a zároveň je to jedna z mála vecí, ktorú nie je možné si kúpiť. Je samozrejmé, že s peniazmi ľahšie prichádzajú aj možnosti, ale v konečnom dôsledku je to hlavne otázka toho, koľko energie a úsilia sme ochotní do štúdia investovať.
Jazykový koučing nie je ani horší, ani lepší ako výučba v jazykových kurzoch. Ide o dva odlišné prístupy, ktoré sa však vzájomne nevylučujú. Sú skupiny ľudí, ktorým viac vyhovuje klasický jazykový kurz, ako aj ľudia, ktorí viac benefitujú z koučovacieho modelu. V mnohých prípadoch však môže jazykový koučing vhodne dopĺňať výučbu jazyka s lektorom či samoštúdium.
Navyše pozitívom je, že čoraz viac lektorov začína aplikovať koučingové techniky v bežnej výučbe, čo umožňuje reflektovať na individuálne potreby študenta, motivovať ho k samostatnosti a prevzatiu zodpovenosti za svoje učenie a odkrývať zdroje, ktorými disponuje.
Mgr. Jana Grežová, ACPC
Jazyková škola VAGeS